Visie buurtwinkel
De kleine
zelfstandige buurtsupermarkten en speciaalzaken zoals bakkers, slagers,
groenteboeren, tabakszaken en slijters zijn momenteel een gevecht op leven
en dood aan het voeren met de grote supermarkten. Door de toenemende
kosten, lagere marges, de druk op de prijzen en de verruimde
winkelopeningstijden is het voor velen van hen nauwelijks meer mogelijk
voldoende omzet te genereren. De thans goede economische verwachtingen
zullen er mede toe bijdragen dat de grote supermarkten een steeds breder
assortiment zullen gaan voeren. Deze ontwikkeling is deels gebaseerd op de
behoefte van de consument die hier om vraagt.
Terwijl de
Nederlandse economie groeit en bloeit en de consumentenbestedingen stevig
in de lift zitten, kregen de kleine levensmiddelen zaken afgelopen jaren
een omzetdaling met ruim 3 procent voor het kiezen, zo blijkt uit een
diepgravend onderzoek van Deloitte en Touche. (Bron: Bedrijfsvergelijking
1998 Levensmiddelendetailhandel, Deloitte en Touche)
Consumenten
blijken hun verswaren, pakje sigaretten en flesje wijn steeds vaker te
kopen in de grote supermarkten, die meestal onderdeel zijn van landelijke
ketens. Daar groeiden de verkopen vorige jaar dan ook met 4,5 procent. Als
het gaat om winstgevendheid is het beeld nog veel dramatischer. De
nettowinst daalde bij de kleine levensmiddelenzaken met 17 procent. Naar
schatting 10 procent van deze kruideniers zit zelfs in de rode cijfers.
De
grootgrutters hebben daarentegen een topjaar achter de rug, waarin de
winst met bijna 20 procent toenam. Als direct gevolg van deze bikkelharde
strijd hebben vorige jaar ruim 200 zelfstandige kruideniers in ons land
definitief de deur op slot gedaan. Deze trend, waarbij de groten sterker
worden en de kleintjes in de verdrukking zitten en steeds vaker de strijd
staken, zet ook dit jaar onverdroten door.
De
concurrentiepositie van de kleine buurtwinkel in zijn huidige vorm zal nog
meer dan nu het geval is onder druk komen te staan. Toch heeft de
buurtwinkel duidelijk zijn eigen functie. Om die te bewaren en hogere
omzetten mogelijk te maken is er mede door ons een formule ontwikkeld voor
een keten van kleine buurtwinkels met een oppervlakte van tussen 160 en
300 vierkante meter. Nu de Nederlandse levensmiddelenmarkt overvol raakt,
wordt de buurtwinkel volgens ons formule als nichemarkt herontdekt.
Het concept
en het geheim achter de succesvolle buurtwinkelformule, dat wij voor ogen
hebben, zal hieronder beschreven worden aan de hand van de marketing-mix .
Vanwege de gevoelige informatie zullen niet alle aspecten behandeld
worden. |