Het
concept
en het geheim achter de succesvolle buurtwinkelformule, dat wij voor ogen
hebben, zal hieronder beschreven worden aan de hand van de marketing-mix .
Vanwege de gevoelige informatie zullen niet alle aspecten behandeld
worden.
Plaats
De F&S
is dichtbij
De F&S is
niet de belangrijkste supermarkt voor de mensen van een wijk. Het is wel
de supermarkt met de laagste drempel, waar je als klant gemakkelijk binnen
loopt. In de bekende driedeling van klanten in veel, vol of vast zal de
F&S mikken op veel vaste klanten. Het is voor F&S vaak niet de primaire
supermarkt, immers per definitie moeilijker om haar klanten "vol" te
krijgen. Het kiezen voor veel en vaste klanten heeft directe gevolgen voor
de keuze van de vestigingsplaats. Een F&S hoort tussen de mensen te staan
en niet aan de rand van een stad. De vestigingsplaats legt ook dwingend
het te voeren assortiment op. De F&S formule zal dan ook een duidelijke
tweedeling maken in de F&S Store's met de functie van een gemakswinkel en
F&S met de traditionele rol van buurtverzorgende winkels. Een F&S in een
woonwijk heeft immers een totaal andere functie dan een F&S in een drukke
winkelstraat. In een winkelstraat is de klant anoniemer en eerder geneigd
ter plekke iets te nuttigen. In een woonwijk ziet een klant haar F&S als
een probleemoplossende winkel. Daar zal dus het accent op vergeten
boodschappen moeten liggen.
Product
De F&S
zorgt voor vergeten boodschappen
De klant
stelt eisen aan het assortiment van haar buurtwinkel. De F&S formule zal
wat dat betreft duidelijke keuzes maken. Zo zal per locatie bekeken moeten
worden wat de assortimentssamenstelling wordt. In het algemeen zal het
assortiment in een F&S zo breed mogelijk zijn, maar ondiep blijven. De
klant heeft daardoor de indruk in een complete supermarkt te winkelen. Een
breed en ondiep assortiment zal de kans op nee-verkopen verkleinen.
Voorraden zijn uit den boze die leggen beslag op kostbare verkoopmeters.
Dat betekent dus dat de F&S Store's veelvuldig geleverd zullen worden. De
F&S is als dichtstbijzijnde supermarkt juist uitermate geschikt om verse
productgroepen te voeren zoals vers brood, vlees en groente en fruit.
Verder heeft de F&S formule goed na gedacht over haar assortiment
fietsenspringers: die producten en service-elementen die klanten naar de
winkel trekken. In het buitenland vervult vaak een Lotto-agentschap of de
verkoop van kranten de rol van een fietsenspringer. De F&S formule heeft,
naar gelang het marktgebied en de winkeloppervlakte, verschillende
fietsenspringers zoals service verlening ten aan zien van stomerij en
schoenreparatie en een servicewand met daarin telefoon, fax en
kopieerapparaat. Ook zal per marktgebied onderzocht worden of er behoefte
bestaat aan een aparte hoek waar de klant een hapje en drankje kan
nuttigen. Deze service-elementen zullen de F&S aan een grotere
klantenstroom helpen.
De hele
formule is gebaseerd op winkelgemak voor de consument. Dit is dan ook de
Unique Selling Proposition (USP) van de F&S formule.
Presentatie De F&S
is vriendelijk
In de F&S
treft de klantvriendelijkheid en service, niet de kille zakelijkheid en de
felle kleuren van een grote supermarkt. De presentatie, en natuurlijk de
bijbehorende verlichting, moeten dan ook naadloos aansluiten bij de
uitstraling van de winkel. De uitstraling van de F&S gaat ver, zelfs tot
aan de kleding van de ondernemer. Vaak denkt de klant namelijk dat een
buurtwinkel te duur is en dat door de geringe omloopsnelheid vergeleken
met supermarkten, ook de versheid van de producten te wensen overlaat. De
F&S formule probeert dit te ondervangen door onder andere een duidelijke
plek in de winkel aan te duiden als actieplaats. Hier wordt de klant qua
prijs gerustgesteld. Boven de vers afdelingen zijn vervolgens speciale
lichtkoven die de versheid van de afdeling benadrukken.
Personeel
In de
F&S krijg je service
De klant
stelt hoge eisen aan haar buurtwinkel. Hij mag niet te ver weg zijn, hij
mag niet te duur zijn, hij moet alles in huis hebben en je moet er
vriendelijk behandeld worden. Juist de F&S is per definitie een
servicewinkel, waar de klant persoonlijke aandacht krijgt van het
personeel. Daar staat echter tegenover dat het personeel tegelijk de
grootste kostenpost (zie op pagina 52 figuur 6.1 exploitatiemodel van
F&S). Een ondernemer van een F&S zal dus een evenwicht moeten vinden
tussen service en salaris kosten. F&S kiest voor zelfbediening en legt ook
een accent met een dominant bedieningspunt. Vaak betekent dit laatste
specialisatie. Er zullen dan ook F&S Store"s zijn die een kwart van de
omzet uit vlees of groente halen. Vlees of groenten worden dan verkocht
vanuit een bedieningspunt en het personeel dat er staat heeft de kennis,
het ambachtelijke vakmanschap van een speciaalzaak. Betrokkenheid is
wellicht het allerbelangrijkste voor het personeel van de F&S Store. De
F&S formule rekruteert personeelsleden uit het directe marktgebied. Zij
kennen de wijk en zij kennen de klant en kunnen daardoor de extra service
en klantenbinding bieden die een klant in haar buurtwinkel zoekt.
Prijs
De F&S
is nooit te duur
Vergeet de
prijs, maar verlies haar niet uit het oog is het motto van de F&S formule.
Prijs is belangrijk voor de F&S Store, maar niet het voornaamste
strijdmiddel. Nabijheid is de kracht van de F&S en niet de scherpe
prijsstelling. Eenmaal per week gaat de klant immers naar een full-service
supermarkt en doet zij al haar boodschappen. Deze boodschappen in de
full-service supermarkt worden op prijs ingekocht. Bij de F&S draait het
echter om een hoge bezoekfrequentie en een lage gemiddelde besteding.
Prijs wordt daardoor ondergeschikt. Anderzijds mag de prijsstelling ook
weer niet uit het oog worden verloren. In het algemeen kampen buurtwinkels
met het imago te duur te zijn. De F&S formule weet het prijsniveau in de
hand te houden door minder A-merken te voeren en fors meer huismerken.
Tevens probeert de F&S formule het prijsimagoprobleem op te lossen door
een sterke prijstrekker per week te voeren. Dit product wordt dan op een
duidelijke zichtbare plaats met extra veel facings onder de aandacht van
de klant gebracht.
Promotie
De F&S
lonkt naar veel en vaste klanten
Omdat een
F&S het op prijs altijd zal afleggen tegen de concurrent, zal zij de slag
moeten winnen met een sterke promotiebeleid. De doelstellingen moeten
daarbij aansluiten op de functie van de F&S. De F&S mikt immers op veel
klanten die vaste klanten moeten worden. Promotie-activiteiten die erop
gericht zijn om de gemiddelde besteding omhoog te krijgen, zijn nuttig,
maar niet het allerbelangrijkste voor de F&S. De klant kan er maar immers
beperkt van "vol" raken. De F&S kiest voor promotie-activiteiten die nauw
aansluiten bij de wijk en die ervoor zorgen dat steeds meer klanten de
winkel weten te vinden. Een voorbeeld is een actie waarbij de ondernemer
zijn klanten via een buurtvereniging kassabonnen laat sparen.
De
penningmeester van de buurtvereniging kan die kassabonnen weer inleveren
en krijgt daarvoor een bepaald percentage van het totaalbedrag als
bijdrage in de verenigingskas. Ook waardebonnen zijn een effectief
instrument omdat de klant de bon in de winkel moet inleveren om de korting
te krijgen.
De
promotie-activiteiten zullen dus alleen slagen indien de betrokkenheid van
de ondernemer in de wijk of buurt hoog is.
Fysieke
distributie
De F&S
zegt nooit nee
De fysieke
distributie is wellicht het moeilijkste element voor de F&S formule. De
F&S maakt haar omzet immers vaak op een klein aantal vierkante meters in
een binnenstad of woonwijk. Door ruimtegebrek is er geen plaats voor een
groot magazijn, maar tegelijkertijd mag de F&S Store, als
probleemoplossende supermarkt, nooit "nee" verkopen. Daarmee helpt zij
immers haar imago om zeep. Out-of-stock betekent dan niet alleen gederfde
omzet, maar vooral ook het verlies van klanten. Dat staar weer haaks op de
doelstelling van de F&S om te zorgen voor veel vaste klanten. Distributie
is bij de F&S dan ook eerder een service-element dan een kostenpost. Het
product moet er zijn, anders komt de klant niet terug. Dat geldt met name
voor de dagelijkse verse producten als brood en melk. Er zijn echter
risico's. Door de ligging van de F&S in een woonwijk of binnenstad is
bevoorrading moeilijk (de buurt klaagt) of lastig (het vrachtverkeer mag
de binnenstad niet in). Het is dus zaak de vinger aan de pols te houden.
Productiviteit
In de
F&S is er evenwicht in kosten en service
Het
verkopen in een F&S kost geld. De inventaris, het personeel, de
energierekening alles moet betaald worden. Als er echter producten niet
zijn, er te weinig personeel is en in de winkel is het te koud, dan lopen
de klanten weg. Aan de productiviteit per vierkante meter van de F&S
zitten dus twee kanten. De ondernemer in de F&S zal dus moeten kijken naar
het evenwicht tussen service en kosten. Ook de verruimde winkeltijdenwet
speelt hierbij een sleutelrol. Openingstijden zijn immers een wezenlijk
element van een goede dienstverlening. Uiteindelijk is er dan maar een
waarheid en dat is de klant: de F&S zal haar deuren moeten openen als de
klanten naar binnen willen.
In grote
lijnen gaat het bij F&S formule om een buurtwinkelformule die het mogelijk
maakt een goede boterham te verdienen in een buurtwinkel. Het is dan wel
zaak de stuurbare variabelen omzet, marge en loonkosten op voet te volgen.
Daarnaast biedt het grote percentage eigen merken een hoger rendement.
Door gezamenlijke inkoop is de dagelijkse toelevering van kleine
hoeveelheden toch mogelijk. De samenvoeging van deze en andere elementen
maakt F&S tot een complete formule waarmee de kleine zelfstandige een
grote concurrent wordt voor de full-service supermarkt. Een F&S kan een
hoger rendement halen dan een grotere full-service supermarkt. Het
rendement van een full-service supermarkt schommelt tussen 1,5 procent en
2 procent. Hieronder treft u het exploitatiemodel van de F&S die aantoont
dat een rendement van 4 % zeker haalbaar is.
Consumentenomzet |
53.750 |
107 % |
BTW
|
3.750 |
7,5 % |
Goederenomzet |
50.000 |
100 % |
Brutowinst |
9.000 |
18 %
|
Loonkosten |
3.000 |
6 % |
Overige kosten |
4.000 + |
8 % |
Totale kosten |
7.000 -/- |
14 % |
Bedrijfsresultaat |
2.000 |
4 % |
Figuur 6.1
Exploitatiemodel van de F&S (weekcijfers)
F&S formule
leent zich uitstekend voor de allochtone ondernemer. Deze formule willen
wij, in samenwerking met de heer A.C. Van Vuuren hun gaan aanbieden op
franchise-basis. Met deze formule kunnen een hoop problemen, waar
allochtone ondernemers mee te kampen hebben, worden vermeden zoals een
centrale inkoop waardoor betere winstmarges worden behaald. Het is de
bedoeling dat iedere detaillist van deze formule gebruik kan maken,
mits ze voldoen aan een aantal voorwaarden. Eén van die voorwaarden is dat
het buurtwinkels moeten zijn met een oppervlakte tussen de 160 en 300 m2.
De
verwachting is, dat F&S het vooral in de wijken van de grote steden goed
zal doen. En juist hier is de allochtone concentratie groot. Verder hebben
de allochtone ondernemers een troef in handen hebben als het gaat om
bedrijven die de allochtonenmarkt willen betreden. De allochtone
detaillist bijvoorbeeld heeft veel kennis van zijn eigen doelgroep en hij
vormt ook de tussenschakel bij uitstek voor Nederlandse bedrijven die hun
producten willen verkopen aan allochtone consumenten. Een
praktijkvoorbeeld: Unilever wil met het Turkse botermerk ‘Sana’ in de
Turkse gemeenschap penetreren. Dit doen ze momenteel via bestaande grote
supermarkten. Alleen verloopt de afzet niet voorspoedig, dit komt doordat
het merk niet of nauwelijks opvalt bij de Turkse gemeenschap. Unilever is
nu van plan het botermerk aan te aanbieden via Turkse detaillisten. Het
probleem is nu dat deze Turkse detaillisten niet zijn aangesloten bij een
bepaald grossier. Met de F&S formule ligt het wel in de bedoeling om via
een centrale inkoop de kleine zelfstandige te beleveren. Hiermee is het
probleem, dat Nederlandse bedrijven hebben die graag zaken willen doen
allochtone detaillisten, opgelost.
El
Mundo ...Leert ons de allochtone wereldondernemers kennen |