El Mundo
heeft een onderzoeksteam samengesteld voor F&S, de buurtwinkel van
het jaar 2000. De probleemstelling betrof het bestaansrecht van de buurtwinkel. Ten behoeve
van het onderzoek is er geenquêteerd in de plaatsen Rotterdam, Den Haag
en Utrecht. Doel van dit onderzoek was om de behoeften en wensen van de
buurtbewoners met betrekking tot de buurtwinkel te inventariseren. Tevens
wilde El Mundo bewijs van de stelling dat een buurtwinkel de wijk verrijkt
en bijdraagt aan de leefbaarheid.
De
conclusies van het onderzoek waren zodanig dat het als basis diende voor
een nieuwe formule met de naam F&S (Fresh & Snackstore). Deze F&S
formule leent zich uitstekend voor de allochtone ondernemer. Deze formule
willen wij gaan aanbieden op franchise-basis. Met deze formule kunnen een
hoop problemen, waar allochtone ondernemers mee te kampen hebben, worden
vermeden zoals een centrale inkoop waardoor betere winstmarges worden
behaald. Het is de bedoeling dat iedere detaillist van deze formule
gebruik kan maken, mits ze voldoen aan een aantal voorwaarden. Eén
van die voorwaarden is dat het buurtwinkels moeten zijn met een
oppervlakte tussen de 160 en 300 m2.
|