up
 

 

 


down

Public relations betekent voor El Mundo meer dan alleen een instrument voor marketing- communicatie. Vaak worden interne-, financiële- en overheidscommunicatie tot de Public Relations gerekend. El Mundo is met name gespecialiseerd in de verschillende vormen van P.R. en marketing-PR in het bijzonder. De PR-benadering en voorlichtingwijze van El Mundo zijn niet rechtstreeks op de verkoop georiënteerd. De thematische PR-doelstelling van El Mundo is het leggen en onderhouden van goede relaties met doelgroepen namens haar opdrachtgevers. Verandering van kennis en het voorzichtige "dirigeren" van de attitude bij de doelgroep is hier de primaire doelstelling.

Interne Communicatie

Public Relations vormen een essentieel onderdeel van de communicatie van een bedrijf of organisatie. Het begrip Public Relations omvat twee vormen: interne en externe communicatie. De interne communicatie is gericht op de medewerkers van een instelling of organisatie of de leden van een vereniging of branche. Deze vorm van PR staat bekend als "Corporate Identity". De interne betrekkingen hangen samen aan de "identiteit" van de organisatie. Corporate Identity kan daarom worden beschreven als de strikte richtlijn van de organisatie waaraan de medewerkers hun gedrag, meningen en opvattingen kunnen verifiëren en op die bepaalde "corporate" wijze dienen uit te dragen.

Externe Communicatie

Er bestaat een directe link tussen Interne Communicatie en Externe Communicatie. Interne Communicatie is zoals het begrip al verklapt naar binnen gericht, Externe Communicatie houdt verband met het externe imago van de organisatie en haar marketing-PR. Met Externe Communicatie wordt de missie van de organisatie in de markt gepositioneerd. Deze vorm van communicatie is erop gericht de producten en diensten van de onderneming te profileren waarbij de doelgroep/ markt bewust wordt gemaakt van de meerwaarde van deze onderneming boven alle andere concurrenten.

Door gebruikmaking van Marketing-PR kan de organisatie haar doelgroep/ consument voorlichtten over haar merken, producten en diensten. Marketing-PR wordt veelal toegepast bij de introductie van nieuwe producten en diensten.

El Mundo is gespecialiseerd in het strategisch benaderen van de doelgroep. Zij kan door organisaties worden ingeschakeld om de publieksdoelgroepen te informeren over de doelstellingen, betekenis en werkwijze van de organisatie. Voorts houdt El Mundo trendmatige ontwikkelingen, maatschappelijke veranderingen, actiegroeperingen en politieke ontwikkelingen nauwlettend in de gaten opdat de organisatie hierop waar nodig de externe communicatie afstemmen om zodoende op de publieke opinie en de huidige tendensen kan inspelen.

Communicatie Trainingen

De specialisten van El Mundo zijn uitermate geschikt om communicatie- en motivatie trainingen te geven aan bedrijven die over een eigen PR-afdeling oftewel communicatieafdeling beschikken. Hier staat het tot stand brengen van "tweezijdige communicatieverkeer om onbegrip, problemen en stoornissen te voorkomen" centraal. El Mundo zal een basis proberen te vormen waar de belangen van alle betrokken partijen door alle partijen worden ingezien en zij begrip voor ieders standpunten kunnen opbrengen. De basis wordt voornamelijk gevormd door het waarheidsgehalte van een verhaal, kennis van zaken en omstandigheden en volledige informatie betreffende allerlei facetten van de organisatie.

Crisis-PR

El Mundo heeft twee specialisten op het gebied van Crisis-PR. Bij Crisis-PR staat het oplossen van problemen, het "dirigeren" van de publieke of politieke opinie, het vermijden van bedrijfsongunstige media-aandacht etc. centraal. Crisis-PR is het middel om problemen bijvoorbaat te vermijden oftewel negatieve aspecten van de bedrijfsvoering in meer acceptabele vormen te gieten. Dit is het geval bijvoorbeeld tussen bedrijven/ instellingen en de overheid of een actiegroep. Crisis-PR is uiteraard niet bedoeld om zaken die niet door de beugel kunnen op de een of andere manier wel acceptabel te maken. Echter, soms is het voorbarige handelen van de tegenpartij zeer heftig en emotioneel dat zij de werkelijkheid niet onder ogen kunnen of willen zien. Een uitstekende voorbeeld is het misverstand van Greenpeace inzake de Brent Spar van Shell. Indien Shell haar communicatieapparaat op Crisis-PR had ingeschakeld, had het deze reus veel negatieve media-aandacht gescheeld. Men zou eens stil moeten staan bij het feit wat voor gevolgen de acties voor Shell hebben gehad in dat bewuste boekjaar.

Crisis-PR is dus persoonlijke communicatie met de andere organisaties op een wijze waarop men met feiten (over het bewuste onderwerp) op tafel probeert te voorkomen dat de andere vertegenwoordigers van de andere organisaties uw organisatie zonder al teveel feitenkennis probeert het een en ander te bereiken of te doen. Indien de organisatie niet feitelijk inspeelt op de publieke- of politieke opinie, gaat het verhaal "een eigen leven leiden". Deze tactisch-defensieve operatie zal, indien gebaseerd op onomstotelijke feiten, de organisatie behoeden voor ernstig negatieve oftewel bedrijfsongunstige effecten.

El Mundo ...Leert ons de PR & voorlichtingswereld kennen.