up
 

 

 


down

De Nederlandse maatschappij is een smeltkroes van allerlei culturen. De Nederlandse economie is één van de welvarendste van de wereld. De etnische samenleving in Nederland vormt een belangrijk onderdeel van deze economie. De "allochtoon", zoals deze in de volksmond genoemd wordt, is anno 2002 een consument die niet meer uit de samenleving weg te denken is.

Dankzij de economische groei van de laatste jaren is de koopkracht van de consument toegenomen. De allochtone consument behoort tot de consumentengroep die evenals de autochtone consument gevoelig is voor trendmatigheden en eveneens geld uitgeeft aan vrijetijdsbesteding.

Uw bedrijf of organisatie heeft ondanks (misschien wel dankzij) de economische groei te kampen met concurrentie. In deze strijd kunt u een nieuw wapen inzetten om uw marktaandeel te vergroten. Etnomarketing is een zo’n nieuw wapen. Etnomarketing is een strategie met als doel het aanboren van de allochtone markt en is gebaseerd op de gedachte dat een aparte marketingmix voor het allochtone marktsegment moet worden toegepast.

Er kan geen sprake zijn van etnomarketing als slechts één of enkele onderdelen van de marketingmix op de etnische achtergrond van de doelgroep zijn afgestemd. Voor een succesvolle invoering van etnomarketing is het volgens ons absoluut noodzakelijk dat je alle vijf P’s van de marketingmix in de afweging betrekt.

Personeel

Veel bedrijven en instellingen weten nog niet goed hoe ze met die veranderende omstandigheden moeten omgaan. Hoe ze allochtoon personeel kunnen aannemen en vervolgens voor de organisatie kunnen behouden. Dit was voor ons één van de redenen om ons bezig te gaan houden met werving en selectie van allochtone medewerkers. Wij onderkennen dat ook onze aanpak steeds opnieuw moet worden aangepast aan de zich wijzigende samenstelling van de multiculturele samenleving.

Product

De allochtoon heeft zijn eigen consumptieve voorkeuren, maar is eveneens koper van oude of jonge kaas. De allochtoon heeft zijn traditionele kledij, maar is ook koper van jeans.

Het productassortiment van uw bedrijf zou moeten overeenstemmen met de producten uit de verschillende landen als Turkije, Suriname, Marokko, en het Caribisch gebied. Het assortiment van uw bedrijf kan door ons op peil worden gehouden, omdat wij op de hoogte blijven van het productaanbod in deze landen zelf.

Prijs

De prijsstrategie is afgestemd op de doelgroep. De allochtone doelgroep kent een ander prijsbeleving dan de autochtone doelgroep. Bij El Mundo hebben we een duidelijk profiel van de doelgroepen waarop ingespeeld wordt.

Plaats

Een hamvraag die een marketeer zou kunnen stellen is hoe benader ik mijn allochtone doelgroep.

De distributiekanalen zijn een belangrijke schakel in het geheel. El Mundo kan de distributie op productniveau analyseren. Haalbaarheidsonderzoeken vormen een uitstekend instrument om een indicatie te geven van de rentabiliteit van de alternatieve distributiekanalen. De allochtone winkel is namelijk een verkooppunt waar allochtonen veelvuldig gebruik van maken.

De bedrijven in de levensmiddelenindustrie die de allochtone consumenten willen bereiken, kunnen niet om de allochtone detaillist heen. Zij zijn de tussenschakel bij uitstek, omdat zij al sterk zijn in het benaderen van de eigen etnische groep.

El Mundo heeft na uitvoerig onderzoek betreffende buurtwinkels nieuwe franchise formules ontwikkeld. De eerste franchise formule is een feit "Fresh & Snackstore", een formule die is gebaseerd op een vloeroppervlak van minimaal 160 m2. De formule is een in eerste instantie gericht op allochtone detaillisten.

Promotie

Elke doelgroep kent zijn eigen promotie-activiteiten, zo ook de allochtone doelgroep. Deze doelgroep vereist een ander communicatie-aanpak, waarbij rekening moet worden gehouden met tradities, cultuur en religie.

Wie als bedrijf wil communiceren met zijn allochtone doelgroep moet gebruik maken van andere mediakeuze. El Mundo kan u aangeven hoe deze strategie binnen de organisatie kan worden ingepast en welke onderliggende processen hierbij een rol spelen. Uiteindelijk wordt hiermee een klantgerichte manier van promoten bewerkstelligd.

El Mundo ...Leert ons de allochtone wereldconsumenten kennen.

 

onder constructie